Kwasy Omega 3 dla zdrowia Twoich oczu

Kwasy Omega 3 dla zdrowia Twoich oczu

fotolia.com, 170920042 | Autor: bit24

Procesy starzenia zachodzące codziennie w naszym organizmie nie omijają także naszych oczu. Niestety nie możemy ich zatrzymać, jednak możemy wspomóc nasz organizm, dostarczając mu niezbędne składniki, które mogą zapobiegać konsekwencjom starzenia. Jednym z takich suplementów są kwasy Omega-3, które według badań naukowców mogą zapobiegać wystąpieniu zwyrodnienia plamki żółtej (AMD).

 

Kwasy Omega-3

Już dawno udowodniono, że kwasy Omega-3 mają ogromny wpływ na zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Są jednym z elementów budujących każdą komórkę, poprawiają funkcjonowanie błony komórkowej i wpływają na stymulowanie procesów życiowych.

Kwasy Omega-3 należą do tak zwanych NNKT, czyli Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych. Ponieważ nasz organizm nie jest w stanie sam ich wytworzyć, musimy regularnie dostarczać je z pożywieniem. Niedobór tego składnika może bowiem skutkować gorszym funkcjonowaniem organów wewnętrznych, osłabieniem odporności i chorobami skóry.

 

AMD a kwasy Omega-3

AMD to zwyrodnienie plamki żółtej, które występuje u osób w starszym wieku. Spowodowane jest ono nieprawidłowym wzrostem naczyń krwionośnych pod siatkówką lub uszkodzeniem światłoczułych komórek w obrębie siatkówki. Konsekwencją tych procesów jest bardzo często uszkodzenie wzroku, a nawet ślepota.

Przeprowadzone przez naukowców w ostatnich latach badania dowiodły, że dieta bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3 aż o 38 procent zmniejsza ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej. U uczestników badania, którzy co najmniej raz w tygodniu spożywali ryby, zauważono, że dużo rzadziej zapadali oni na AMD.
Wspomniane kwasy tłuszczowe poprawiają bowiem ukrwienie nerwu wzrokowego, co w konsekwencji zmniejsza ryzyko utraty wzroku.

 

Źródła kwasów Omega-3

Dieta bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3 nie tylko opóźnia procesy starzenia wzroku, ale wpływa na zdrowie całego organizmu. Warto więc regularnie spożywać produkty bogate właśnie w ten składnik.

Kwasy Omega-3 znajdziemy przede wszystkim w tłustych rybach, takich jak łosoś śledź, makrela czy tuńczyk. Warto także wprowadzić do diety olej lniany, tłoczony na zimno olej rzepakowy, a także orzechy, migdały, pestki dyni.
Ponadto kwasy Omega-3 znajdują się także w dobrej jakości jajkach – zwłaszcza w żółtkach i mięsie.

Pamiętajmy jednak, że nienasycone kwasy tłuszczowe są kwasami bardzo nietrwałymi, dlatego należy zwrócić szczególną uwagę na sposób ich przechowywania. Rozpadają się one pod wpływem światła słonecznego, dlatego, gdy kupujemy olej lniany czy rzepakowy, upewnijmy się, że jest on w butelce z ciemnego szkła, a także przechowujmy go w ciemnymchłodnym miejscu. Również orzechy i migdały warto trzymać w pudełkach, tak, by nie były wystawione na światło słoneczne.

Równie ważny oprócz samej suplementacji kwasów Omega-3, ma też ich stosunek do kwasów Omega-6. Spożycie większej ilości jednego z kwasów powoduje, że organizm jest w stanie przetworzyć mniejszą ilość drugiego, bo do ich trawienia wykorzystywane są te same enzymy. Optymalny stosunek kwasów Omega-3 do Omega-6 powinien wynosić więc 1:5 lub 1:4.

Napisz komentarz
Your email address will not be published. *