Chcesz mieć dobry wzrok? Śpij!

Chcesz mieć dobry wzrok? Śpij!

fotolia.com, 121869498 | Autor: drubig-photo

Wzrok to jeden z najbardziej wrażliwych zmysłów. Codziennie wystawiamy go na ciężką próbę — długie godziny spędzane przed komputerem, klimatyzacja, niezdrowa dieta. Do negatywnie wpływających na wzrok czynników należy także niedostateczna ilość snu. Co dzieje się z naszymi oczami, gdy śpimy za mało?
 

Sen a zdrowie oczu

Nie musimy chyba nikomu przypominać o tym, że odpowiednia ilość snu jest bardzo ważna dla zdrowia całego naszego organizmu. Jego niedobory mogą bowiem przyczyniać się do wielu chorób, między innymi takich jak otyłość, cukrzyca czy depresja.

Sen jest także niezbędny dla zdrowia oczu, które właśnie w nocy mają jedyną szansę na to, by odpocząć od wielu bodźców, na które wystawiamy je każdego dnia. By w pełni się zregenerować, nasze oczy potrzebują w ciągu nocy co najmniej 5-6 godzin nieprzerwanego snu, choć tak naprawdę każdy dorosły człowiek powinien przesypiać codziennie około 8 godzin. Co stanie się z oczami, jeżeli nie zapewnimy im wystarczającego czasu na nocny odpoczynek?
 

Jak niedobór snu wpływa na wzrok?

Jeżeli nasze oczy nie będą miały okazji odpowiednio zregenerować się w nocy, skutki niewyspania odczujemy następnego dnia. Objawy mogą być podobne do tych towarzyszących na przykład zespołowi suchego oka. Następnego dnia może więc pojawić się uczucie suchości, a także wrażenie tak zwanego piasku pod powiekami. Ponadto nasze oczy po nieprzespanej nocy będą też prawdopodobnie zaczerwienionepiekące.

Co więcej, niedobór snu negatywnie wpływa także na zdolność koncentracji i czas reakcji, a wieczne niewyspanie sprawia, że nasz wzrok po prostu szybciej będzie się męczył. Ponadto stały deficyt snu może także prowadzić do obrzęku nerwu wzrokowego, co jest niebezpieczne dla prawidłowego funkcjonowania naszych oczu.

Pamiętajmy także, że przewlekłe niedobory snu prowadzą także do obniżenia ogólnej odporności organizmu, co może mieć wpływ na zdrowie oczu, sprawiając, że będą one bardziej podatne na infekcje.

Co ciekawe, okazuje się też, że obniżenie odporności oraz suchośćzaczerwienienie oczu to nie jedyne problemy, które mogą się pojawić, jeśli będziemy zbyt mało spać. Według przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych badań deficyt snu może bowiem sprzyjać także rozwojowi jaskry.
 

Sen ważny nie tylko dla oczu

Pamiętajmy, że odpowiednia ilość snu jest ważna nie tylko dla zdrowia naszych oczu. Ma ona ogromny wpływ również na pracę mózgu, który to bezpośrednio odpowiada także za to, jak w ciągu dnia zachowują się nasze oczy. By zadbać o jego jak najbardziej sprawne funkcjonowanie, a co za tym idzie, także o poprawę zdrowia oczu, powinniśmy postarać się o to, by codziennie przesypiać co najmniej 6, a najlepiej 8 godzin.

Warto zwrócić uwagę także na to, by na godzinę przed snem nie męczyć wzroku tak zwanym niebieskim światłem emitowanym przez telefony, laptopy i monitory, bo może ono zaburzać proces snu i przyczyniać się do bezsenności. Przypomnijmy więc, że osoby dorosłe powinny spać co najmniej 6 godzin dziennie, młodzież średnio 7-8 godzin, a dzieci nawet 10-11 godzin na dobę.

Napisz komentarz
Your email address will not be published. *