Jaką rolę antyoksydacyjną pełnią popularne witaminy A, E i C.

Witamina A neutralizuje wolne rodniki w tkankach, w których jest małe stężenie tlenu. W ten sposób uzupełnia działanie witaminy E, reagującej z wolnymi rodnikami przy dużych stężeniach tlenu w tkankach. Ponadto witamina E, jako rozpuszczalny w tłuszczach antyoksydant chroni przed utlenianiem wielonienasycone kwasy tłuszczowe, co zapewnia szczelność błon komórek oczu i chroni przed degeneracją wewnątrzkomórkowy kod genetyczny. Trzeci ważny antyoksydant witamina C działa w środowisku „wodnym” komórki i w płynach międzykomórkowych. Tutaj unieczynnia wolne rodniki, m.in. także te, które niepożądanie tworzą się w reakcji z witaminą E. Te trzy witaminy wzajemnie uzupełniają i wzmacniają swoje działania antyoksydacyjne. Powinny więc znajdować się w organizmie w odpowiednim stężeniu i określonych wzajemnych proporcjach. Pomocna jest także obecność innych składników niezbędnych do prawidłowego działania enzymów przeciwutleniających, zwłaszcza cynku, miedzi, manganu i selenu.

Czy przeciwutleniacze mogą poprawić wzrok?

Jeśli nie doszło do uszkodzenia komórek receptorowych siatkówki oka – uzupełnienie (suplementacja) niedoboru antyoksydantów: np. witaminy A, czy luteiny poprawia jakość widzenia (więcej poniżej). Niestety uszkodzeń fotoreceptorów siatkówki oka, w tym regeneracji uszkodzonych komórek plamki oka nie da się odwrócić.

Antyoksydanty mogą powstrzymać degenerację siatkówki oka!

Chociaż uszkodzeń plamki oka i wielu innych tkanek oka nie można zregenerować, to dzięki stosowaniu antyoksydantów np. z preparatów aptecznych można ustabilizować chorobę, a zwłaszcza zapobiec jej rozwojowi. Dotyczy to szczególnie osób narażonych na wspomniane wyżej czynniki i choroby niszczące fizjologiczne osłony przed wolnymi rodnikami.

Widzimy dzięki witaminie A.

Nie wszyscy wiedzą, że witamina A jest niezbędna do syntezy rodopsyny – światłoczułego barwnika absorbującego fotony światła. W tej roli witamina A jest dla oka tym, czym materiał światłoczuły dla fotografii. Jest też niezbędna dla funkcjonowania i odnowy tkanki nabłonkowej, co uzależnia prawidłową strukturę i funkcje oka, a tym samym zdolność poprawnego widzenia. Jako silny antyoksydant ochrania też te elementy oka, które są narażone na uszkodzenie w tzw. zjawiskach wysokoenergetycznych. Jest niewątpliwie jedną z najważniejszych witamin dla organu wzroku.

Witamina E – najsilniejszy przeciwutleniacz.

Witamina E jest najsilniejszym witaminowym przeciwutleniaczem. Skutecznie zapobiega utlenianiu witaminy A, neutralizuje wolne rodniki i hamuje tworzenie się toksycznych substancji – nadtlenków tłuszczowych, złego cholesterolu, itp. uszkadzających naczynia krwionośne i inicjujących miażdżycę. Dodatkowo zwiększa wchłanianie beta-karotenu w jelicie cienkim.

Gdy pojawia się niedobór witaminy A.

Nawet niewielkie niedobory tej witaminy prowadzą do niebezpiecznych zaburzeń widzenia u kierowców o zmierzchu ( tzw. kurzej ślepoty.) Natomiast konsekwencją głębokiego, długotrwałego jej niedoboru (awitaminozy) może być nawet całkowita ślepota. Dbając o właściwy poziom witaminy w organizmie nie wolno jednak samowolnie zażywać jej bez ograniczeń i bez wyraźnego wskazania lekarza. Witaminę tę łatwo przedawkować, co nie jest bezpieczne dla zdrowia – toteż najlepiej dla oczu stosować ją w postaci roślinnego prekursora – beta-karotenu.

Witamina A i bezpieczny beta-karoten.

Najbardziej bezpieczną dla człowieka formą witaminy A są jej roślinne prekursory (prowitaminy) – tzw. karotenoidy. Wśród karetenoidów najbardziej popularnym przedstawicielem jest beta karoten. W organizmie beta-karoten jest bezpiecznie magazynowany i stopniowo, w miarę potrzeb przekształcany w witaminę A. Witamina ta jest niezbędna do syntezy wspomnianej wyżej rodopsyny – światłoczułego barwnika, dzięki któremu możliwe jest widzenie o zmierzchu i w złych warunkach oświetleniowych. Witamina A zwiększa także produkcję ochronnego śluzu nawilżającego oko. Śluz zmniejsza zagrożenie zapaleniem oka (np. zespołem suchego oka) inicjującym komórkowy „wylew” utleniaczy. Beta-karoten jest również przeciwutleniaczem, który wychwytuje i neutralizuje wolne rodniki. Oku jednak nigdy dość osłon przeciwrodnikowych.

Regenerują enzymy oka antocyjany z borówki czernicy
Z owoców i liści z borówki czernicy (Vaccinium myrtillus) zostało wyodrębnionych dotąd najwięcej leczniczych związków osłaniających oczy przed wolnymi rodnikami. Korzystne działanie jagód w chorobach oczu związane jest najbardziej z obecnością w nich antocyjanów – glikozydów flawonowych, których w borówce jest ponad rodzajów. Lekarze badający własności lecznicze tych substancji uważają, że antocjany z czarnej jagody są szczególnie cenne, gdyż regenerują również pewne enzymy oka uszkadzane przez wolne rodniki. Enzymy te są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania oka, co wyjaśnia efekt poprawy wzroku pod wpływem sproszkowanego owocu oraz ekstraktu antocyjanów z borówki czernicy.