Twój wzrok

fotolia_97592000
Wiele godzin spędzonych w pracy przed monitorem, oglądanie telewizji w domu dla relaksu, zbyt mała ilość snu i odpoczynku oraz przebywanie w intensywnie ogrzanych pomieszczeniach to czynniki, które prowadzą do dolegliwości dotykających coraz większą liczbę osób. Tym problemem są zmęczone oczy, które mogą w następstwie prowadzić do poważniejszych chorób oka.

Oczy dostarczają naszemu mózgowi około 85 procent wiedzy o otoczeniu. Wykorzystują przy tym 2/3 wszystkich bezpośrednio łączących z mózgiem połączeń nerwowych. Jest oczywiste, że narząd ten jest niezwykle istotny i niezbędny dla normalnego funkcjonowania, dlatego każda osoba powinna w sposób odpowiedzialny dbać o swoje oczy.

Jeżeli zmęczone oczy od komputera to problem, który od dłuższego czasu dotyczy również Ciebie, to z pewnością poszukujesz informacji, które odpowiedzą na pytanie: co na zmęczone oczy? W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest wizyta u okulisty, który nakreśli indywidualny model leczenia zapobiegających kolejnym konsekwencjom. Natomiast, jeżeli problem ten jest dopiero w początkowej fazie rozwoju, to jest jeden skuteczny sposób na zmęczone oczy, który jest doskonałym środkiem profilaktycznym.

Klarin, czyli suplement na zmęczone oczy, który wzbogaca dietę o cenne składniki odżywcze, antyoksydanty, witaminy oraz luteinę. Systematyczne stosowanie takiego suplementu wspiera przepływ krwi do oka, zwiększa klarowność widzenia oraz pomaga utrzymać oczy w pełnym zdrowiu. Stosowanie suplementu oraz właściwe nawyki takie jak: przerwy w trakcie pracy przy komputerze, gimnastyka oka oraz unikanie sytuacji, w których oczy się meczą, całkowicie zapobiegają problemowi, jakim są zmęczone oczy. Pamiętajcie, że lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego już dziś powinniście zadbać o kondycję i zdrowie swoich oczu.

Antocyjany poprawiają widzenie kierowcom o zmierzchu

Antocyjany nie tylko skutecznie neutralizują nadmiar uszkadzających oko wolnych rodników, ale przyspieszają również regenerację barwnika wzrokowego rodopsyny, w którego syntezie uczestniczy witamina A. Jak już wspomnieliśmy ten światłoczuły barwnik jest niezbędny w biochemicznym mechanizmie absorpcji fotonów światła. Antocyjany zwiększając stopień regeneracji rodopsyny polepszają adaptację oka do widzenia w ciemnościach.

Budowa siatkówki oka

Siatkówka rejestruje wrażenia wzrokowe. W siatkówce wyróżniamy część wzrokową (fotoreceptory wrażliwe na światło), naczyniówkę oraz nie wrażliwą na światło część ślepą.

Budowa oka

Oko składa się z ciała szklistego, soczewki, tęczówki, rogówki, siatkówki, naczyniówki, plamki oka, itd. W okolicy nerwu ocznego znajduje się tzw. plamka (żółta) oka zapewniająca maksymalną ostrość widzenia.

Dzięki czemu dobrze widzimy?

Aby zobaczyć przedmiot – światło od niego odbite musi przejść przez źrenicę, soczewkę oka, ciało szkliste i zogniskować się na siatkówce oka. Siatkówka odbiera bodziec świetlny – strumień fotonów i przetwarza go na sygnał nerwowy – uświadamiany w mózgu, jako obraz przedmiotu. Szczególne znaczenie dla ostrości widzenia ma skupisko komórek siatkówki o średnicy około 1,5 mm wysoce wrażliwych na światło, zwane plamką żółtą oka, lub skrótowo plamką. Plamka dzięki swojej specyficznej budowie umożliwia tzw. centralne widzenie o najwyższej ostrości, jak też widzenie kolorów. W przypadku jej uszkodzenia, np. pod wpływem wolnych rodników może dość do zniszczenia komórek siatkówki, co zagraża utratą ostrości i zdolności widzenia

Budowa siatkówki oka

Światłoczułe komórki czopkowe i pręcikowe znajdujące się w siatkówce oka rejestrują promienie świetlne – strumień fotonów. Fotoreceptory pręcikowe odbierają obrazy czarno-białe o niewielkim natężeniu – toteż dobrze się sprawują nocą; komórki czopkowe działają przy dużym natężeniu światła i odbierają złożone sygnały barwne. Fotoreceptory rozpoznają obraz zawarty w fotonach, jak błona fotograficzna lub światłoczuła matryca aparatu cyfrowego. Ważną rolę w odbiorze informacji z fotonów odgrywa witamina A, luteina, antyoksydanty